top of page

Dane Ortlund, Zachtmoedig en nederig van hart

Graag wil ik u een uitstekend boek aanraden. Dat is het doel van dit blog. Op positieve manier praten over boeken en iets meegeven wat ik waardevol vind. Dat betekent dat ik me voor heb genomen om kritische aspecten zoveel als mogelijk weg te laten. Natuurlijk dien je literatuur en vooral ook theologische literatuur met een kritische bril te zien, maar met dat ik zit schrijf vraag ik me maar hardop af, of dat wel zo natuurlijk is? We leven in een tijd waarin alles altijd ter discussie staat, waar het begrip waarheid meervoudig is, en waarin je dus altijd en steeds maar weer de innerlijke neiging hebt om alle meningen die je om je heen hoort kritisch te beschouwen. Er is geen gezamenlijk maatschappelijk narratief meer, dus ben je overgeleverd aan je eigen vooronderstellingen, kronkelgedachten, misgedachten, hersenspinsels en alles wat zich in die categorie nog meer ophoudt.


Het is in deze omstandigheden dat we ons voortdurend mislukt voelen. We lijken niet goed of niet makkelijk aan de norm van het leven te kunnen voldoen. Heb je juist een standpunt ergens over ingenomen, dan blijkt ‘de maatschappelijk norm’ al weer iets anders te vinden. Spreek je eens aangenaam met een vriend, blijkt vervolgens dat je een compleet ander beeld van de werkelijkheid hebt. Dan hoor je eens over de liefde van Christus tijdens de preek, en blijk je vervolgens nog niet diep ingeleid genoeg te zijn om het heilgeheim te kunnen kennen. Psychologen en andere zielsgeneesheren zijn er maar druk mee. Het is heel aangenaam om Dirk de Wachter te horen spreken, maar zijn zielszorg voltrekt zich op een heel ander niveau dan die van de presbyteriaanse predikant Dane C. Ortlund.


Want hij betreedt de wereld van de metafysica, datgene wat afgedaan is in de harde wereld van het filosofische materialisme en de emotie sturende medicamenten. Gods liefde is een boodschap voor de gewonde ziel van deze tijd. De nederigheid en zachtmoedigheid van Christus is het beeld van een opofferende liefde. In Jezus alleen vindt je rust voor je ziel. Je gekwelde geweten net zo goed als je dagelijkse ongeluk. Door de liefde van Jezus leer je jezelf aanvaarden en je deelgenoot weten van Gods barmhartigheid over een zondig en mislukt leven.


Ortlund schreef een bestseller, heb ik me laten vertellen. Het gaat in veel landen over de toonbank en in grote getallen. Dat was mij nog niet duidelijk, maar het blijkt wel uit de recente boeken top100 van het RD waar deze titel de top5 is binnengekomen.


Waarom spreekt Ortlund aan? Ik denk dat daar een paar redenen voor zijn. De belangrijkste is dat hij geen compromis sluit. De stelling dat God liefde is, wordt niet weggeredeneerd omdat God zich ook met andere eigenschappen openbaart. Als God zich aan Mozes openbaart met Zijn weergaloze barmhartigheid, lankmoedigheid, groot van goedertierenheid en waarheid (Ex. 34:6), dan is dat zo. “Een geschiktere omschrijving is in de Bijbel niet te vinden”. En Hoe kunnen we Hem dan kennen? Wel in Zijn Zoon Jezus Christus, waarin God mens werd en juist deze eigenschappen laat zien. ”Zeggen dat God barmhartig is, is hetzelfde zeggen dat Hij God is”. Niet alleen voor een gewonde ziel is dat een zegen, ook voor de filosoof in ons is dit balsem voor de ziel. Ik wil dit punt nog onderstrepen met een citaat het boekt die Ortlund leent van Jonathan Edwards: De schepping van de wereld schijnt in het bijzonder dit doel gehad hebben, dat de eeuwige Zoon van God een bruid kon verwerven aan wie Hij de grenzeloze goedgunstigheid van Zijn natuur zou kunnen uitdelen, en voor wie Hij, als het ware, heel die onmetelijke bron van nederbuigende goedheid, liefde en genade die in Zijn hart was, kon openen, en dat in deze weg God verheerlijkt zou worden. 


Ik geloof in radicale genade. En dat vind ik in dit boek terug. Dit boek belooft rust te vinden voor je ziel. Ik hoop dat iedereen die dit boek leest, dat ook zal vinden, want de woorden en beloften van Jezus zijn vast en zeker waar Terwijl ik dit schrijft en de slotwoorden van het boek nog eens overdenk, klikt op de achtgrond de prachtige Aria Erbarme Dich gezongen door een Franse Contralto. Daar raakt schoonheid, muziek en literatuur elkaar in de aanbidding van Jezus. Eens zal deze gekruisigde als Bruidegom van wie we een ongekende bruidsliefde hebben gezien in Zijn overgave aan het kruis. Een dag die we met een groot verlangen tegemoet zien. De liefde van God zal tot volle omvang komen. We zullen Hem kennen en gelukkig zijn.

 

 

 

Recente blogposts

Alles weergeven

De eerste brief van Clemens van Rome

De eerste brief van Clemens Uit: Apostolische Vaders deel 2 Vertaling A.F.J. Klijn Soms lees je iets wat heel erg oud is. Dat is de brief van Clemens. Het gaat om een klein geschrift uit de vroege ker

bottom of page